czwartek, 7 listopada 2013

Lekcja 8

Temat: Usługi z literką "e"


1. E-usługa - usługa prowadzona drogą elektroniczną, jej wykonanie bez zastosowania technologii informacyjnej byłoby niemożliwe. Sam proces świadczenia e-usługi jest w dużej mierze zautomatyzowany i nie wymaga każdorazowej integracji człowieka po stronie usługodawcy.

2. Najczęściej spotykane i najbardziej popularne e-usługi :
e-finanse (e-bankowość)
e-handel (zakupy przez internet)
e-nauka
e-komunikacja (komunikatory, serwisy)
e-turystyka (rezerwacja, wirtualne zatwierdzenia)
e-biznes (usługi księgowe i doradcze)
e-ubezpieczenia (usługi z zakresu ubezpieczeń)
e-kultura (portale dotyczące informacji o wydarzeniach kulturalnych oraz osób z nimi związanych)
e-zdrowie (komunikacja między lekarzami a pacjentami)
e-porównywarki (porównywanie cen i produktów)

3. E-nauka to forma przekazywania wiedzy wykorzystująca środki elektronicznej transmisji danych.

4. Szkolenia na odległość można prowadzić w różnych trybach.
tryb samokształceniowy ( uczeń sam decyduje kiedy i ile się uczy)
tryb synchroniczny (pozwala uczestnikom i nauczycielom komunikować się swobodnie, jakby siedzieli obok siebie.)
tryb asynchroniczny ( automatyczne testy, prace domowe sprawdzane przez nauczyciela, pewne ograniczenia czasowe, kontakt z nauczycielem poprzez e-mail, forum lub komunikatory)
tryb mieszany ( część zajęć prowadzona na żywo, reszta to samodzielna praca z materiałami dydaktycznymi)


5. E-praca to wykonywanie działalności zawodowej z dala od siedziby macierzystej firmy.

6. Przykłady telepracowników :
administrowanie siecią komputerów, pracą serwera internetowego
obsługa sklepów internetowych
tłumaczenie z języków obcych
telefoniczna obsługa klienta
księgowość, biura rachunkowe
dziennikarstwo



7.Rodzaje telepracy:

Chałupnicza:
wyłączna (praca wykonywana zazwyczaj w domu)
częściowa (telepraca jedynie przez kilka dni w tygodniu, miesiącu)
Nomadyczna - wykonywana w różnych miejscach poza siedzibą firmy
Telecentra - biura zlokalizowane poza główną siedzibą macierzystej firmy

8. Zagrożenia ; Podejrzliwość powinny wzbudzić oferty w których nie podano:
pełnej nazwy firmy
dokładnego adresu siedziby
numeru telefonu stacjonarnego
żadnych wstępnych opłat!


9. E-zakupy - wymiana towarów przez internet.


10. Dokonując transakcji w internecie, przestrzegaj kilku zasad:
Korzystaj z komputera o którym wiesz, że jest pozbawiony wirusów.
Odpowiednio skonfiguruj przeglądarkę (nie zapisuj zaszyfrowanych stron na dysku).
Przed dokonaniem transakcji sprawdź opinie o sklepie.

11. Porównywarki internetowe gromadzą informacje o produktach, cenach produktów i sklepach. Udostępniają oferty wielu sklepów w jednym miejscu. Dysponują jednak tylko ofertami sklepów które z nimi współpracują. Oznacza to że warto odwiedzać kilka porównywarek, np.
www.skapiec.pl
www.ceneo.pl


12. Format e-książek (zależy od niego na jakim czytniku możemy przeczytać książkę:

TXT - zwykły plik tekstowy
PDF - obsługiwany przez wszystkie czytniki i systemy operacyjne
ePUB - bezpłatny i otwarty, wielkość czcionki automatycznie dopasowywuje się do rozmiarów wyświetlacza
PRC - pozwala regulować krój i wielkość czcionki, widać tylko jedną stronę niezależnie od wybranej czcionki.

13. Audiobooki - nagrania w których zazwyczaj znani artyści czytają książki.

14. Bankowość elektroniczna (ang. e-banking) – forma usług oferowanych przez banki, polegająca na umożliwieniu dostępu do rachunku za pomocą urządzenia elektronicznego: komputera, bankomatu, terminalu POS, telefonu (zwłaszcza telefonu komórkowego) i linii telekomunikacyjnych. Usługi bankowości elektronicznej są także określane jako telebanking (bankowość zdalna).

Zależnie od wykorzystanych rozwiązań umożliwia wykonywanie operacji pasywnych (np. sprawdzanie salda i historii rachunku) oraz aktywnych (np. dokonanie polecenia przelewu, założenie lokaty terminowej). Bankowość elektroniczna jest kluczowym elementem bankowości transakcyjnej.

1 komentarz: